Frånvaro, no more

Fan jag tänkte inte ens skriva idag men så blev jag lite inspirerad av bägge mina tre läsare.........
Jaja här kommer en shorty version av the last tre weeks, eller så.

Jag är arbetslös fast att jag inte är det.
Hurdå? Jo jag är fortfarande anställd men samtidigt arbetsbefriad.
Med andra ord tjänar jag pengar på att göra ingenting. Precis som vanligt då ;-)

Nej men det är ju så att som arbetslös så har man all tid i världen!
Eller hur.................................det kan jag då tala om att det har man inte.
En normal dag innebär att jag går upp med lillflickan någon gång mellan 6-7 på morgone, ger henne mat osv.
Under tiden vaknar naturligtvis den stora med. Det blir lite stress och mys innan det bär av till dagis osv.
Frugan brukar dra iväg en sväng sen. Är stora hemma tar hon henne med på äventyr och så tar jag den lilla.
Ibland är det tvärtom och ibland står jag där med båda. Jodå så är det. Frun tar chansen nu när jag är hemma.
Jag är pappaledig i hennes ögon och inte arbetssökande........det tar väl ingen tid att söka jobb?

Jaja jag lägger väl en timme eller två på att gå igenom dagens möjligheter.
På bara några veckor har jag faktiskt hittat några jobb som jag verkligen tycker låter kul.
Jag har sökt lite annat med men det är mest för att man inte skall stå där en dag.
I stort sett vilket jobb som helst ger mig mer än vad A-kassan gör så man får kasta lite krokar omkring sig.

Egentligen är jag inte orolig. Jag fixar det här!
Den stora 10.000 kronors frågan är bara hur kall man vågar vara och hur länge man gamblar.
Skall man ta första bästa erbjudande eller skall man vänta på det jobbet man vill ha?
Får man jobbet man vill ha? Får man lönen man anser sig vara värd? Tackar man ja till ett och får drömerbjudandet veckan efter? Hur gör man då? Eller är det så att man tackar nej till ett ok jobb i tron om att man får ett bättre men aldrig får det? Mmmmmmmm precis där är problemet.

Fugan har klagat en del. Hon tycker jag söker för lite jobb. Eller nja ok då, det kunde varit några till.
Men fan jag tar inte vad som helst! Inte ännu iaf! Jag vet vad jag kan och vad jag vill så paniken skall och får inte komma nu.
'
Dessutom märks rastlösheten.
Jag har svårt att sitta still och måste hela tiden göra saker.
Frun tycker det är konstigt att det inte händer något på jobbfronten men hallå.......tänk efter nu.....om man söker ett jbb så brukar man normalt sett inte få något besked om en eventuell intervju förrrän ansökningstiden gått ut. Den brukar ofta vara 3-4 veckor lång och jag har knappt varit arbetssökande så länge ens. Men jag är likadan så det är inte bara min kära fru som undrar.

Faktum är att det har börjat lite nu.
Säg att jag har sökt 20 jobb. Det är bara 4 av dom där ansökningstiden gått ut på.
Jag har utav det fått 2 intervjuer och ytterligare en av dom har lovat att personligen ringa upp mig efter påsk. 
Den tjänsten är jag troligtvis ensam kvar på. Frågan nu handlar bara om dom verkligen vågar anställa mig eftersom världen ser ut som den gör just nu.
Jag har med andra ord bara fått avslag på en enda än så länge och det var för att jag totalt saknade erfarenhet från den branschen. Det kan man väl köpa?
Snittet så här långt är med andra ord 75% för att komma till intervju. Inte illa pinkat av en trähäst. Då funkar CV`n iaf............ En annan rolig sa i det hela är att på de två andra inbokade intervjuerna så var jag den första dom ringde. Jag vet inte vad det betyder för dom men för min del resulterade det i att jag fick välja vilken tid jag ville på den dagen dom avsatt för intervjuer. Det kan väl inte vara fel?

Det blir en tuff Tisdag. Har en intervju 08,00 i Malmö, en 11.00 i Helsingborg och eventuellt ett telefonsamtal på eftermiddagen som kan ge mig ytterligare en. Sen finns det lite annat i bakfickan med. Det orkar jag inte ta nu däremot.

Nu blev det mycket jobb.........sorry.

Jag är sjuk :-(
Det började med ögoninflammation på morgonen.
Till lunch plussade vi på halsont och efter middagen kom 39,5 graders feber........fy fan
Detta var i Söndags så det var ett tag sen. Sanningen är att jag fortfarande mår skit. Febern är borta, halsen bättre men inte bra, ögoninflammationen var borta trodde jag..,.,,,,,,,pang så exploderade det i eftermiddags igen. Jag ser ut som en riktigt rå alkis och nu är det helg och allt. Jaja det blir nog bra till sist. Nu vill jag inte missa mer matcher heller.
Innebandyn frös inne i Söndags och premiärern på fotbollen sket sig i Måndags, även andra omgången i Onsdags.
Nu tar vi nya tag nästa vecka. Då skall jag fan göra 3-4 mål, skaffa mig ett nytt jobb, se MFF vinna sin hemmapremiär på nya Swedbank stadion, jobba två dagar för en gammal arbetsgivare, ha barnkalas för den äldsta (hon fyller år imorgon, då kommer släkten) osv, osv. Ja just det. Vi har avslutningen på innebandyn nästa vecka med.

Puh.......var kom allt detta ifrån?

Kommentarer
Postat av: Petitess

Godmorgon!



Kul att du har fått så bra respons på ansökningarna, det kommer lösa sig kanon, du har ju skitbra cv eller hur! Trist bara att du är sämre med förkylningen men det finns inget som inte en mirakelkur kan bota.



Trist tips: Kåvepenin

Kul tips!: Ett flak Maribo guld.



Till sist, stort grattis till lilla M idag!



// Petitess

2009-04-10 @ 07:52:24
URL: http://petitess.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag vet hur du känner, jag och Bebban är ju i samma situation som er just nu. Det är krävande att söka jobb så är det bara. Han har varit hemma i en vecka nu och klättrar redan på väggarna men det är mycket pyssel runt omkring med arbetsförmedling och handläggar möten och gud vet allt, för att inte tala om den psykiska påfrestningen.

Själv känner jag mig bestulen på min mammaledighet...det var ju inte så här det skulle vara. Visst är det skönt när man kan vara två alltid men njaeee..detta skulle vara min magiska tid. Som tur är jobbar han tre dagar på Kastrup nästa vecka och nya jobb väntar efter påsk som han ska ringa då så det löser sig hoppas jag!

Jag tycker inte att du ska ta vilket jobb som helst heller...du har så mycket kunskap som ingen annan jävel har och du har så mycket olika erfarenheter, du måste förstå att du är fan en otroligt stor tillgång för vilken arbetsgivare som helst. Jag kan ju trösta dig med att du ligger i ett fan så mycket bättre läge än vad många andra gör..du har ett otroligt starkt CV och massvis med kontakter. Jag vet att lösningen är nära du behöver inte oroa dig ett dugg för arbete den saken är klar.

Ses sen!!! KRam

2009-04-10 @ 08:07:38
Postat av: Anka

Du får ett superjobb och det snart så är det bara. Vet inte hur du gör!!!!!!!!!!! Kommer aldrig bli klok på det där men du ror alltid hem det :) Linda ska inte klaga och gnälla om ansökningar, hon har en man som alltid lyckas hur han än gör och inte klagar hon när du ger henne en bmw inte eller när hon själv går ner till 75% ;) Min ganska värdelösa sambo är däremot en helt annan femma............suck, pust och stön! Kommer aldrig ens komma till en intervju den där eftersom ansökningarna inte hittar vägen till jobben av egen maskin. Ska jag vara äckligt ärlig som alltid så hade inte jag heller anställt honom.

kramar!

2009-04-13 @ 23:12:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0